Presentació

AQUEST ESDEVENIMENT HA SIGUT CANCEL·LAT. DISCULPEU LES MOLÈSTIES.

I JORNADES INTERNACIONALS SOBRE PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ APLICADA

27-28 d'Octubre de 2022

El Comitè Organitzador d'aquestes I Jornades Internacionals sobre de Psicologia de l'Educació Aplicada, es va plantejar la celebració de les mateixes tenint en compte la inquietud que sorgeix des de l'àmbit professional i investigador de la Psicologia de l'Educació a Espanya.

La Psicologia de l'Educació, com a disciplina científica i soci-sanitària, abasta des de l'educació formal en contextos educatius (Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària, Batxillerat, Formació Professional i Educació Superior) fins a l'educació informal i no formal en contextos educatius i no educatius (p. ex., educació per a adults).

És clar i evident que l'àmbit professional del Psicòleg Educatiu és ampli i variat, el qual abasta tot el cicle vital, des de la infància fins a la senectut. Davant aquesta situació, els coordinadors d'aquestes Jornades estem decidits a oferir i presentar, diferents temàtiques que s'estudien, treballen i investiguen des de la Psicologia de l'Educació aplicada, fonamentalment, fora de l'àmbit acadèmic.

A més, és un fet que la Psicologia de l'Educació és una especialitat que inclou, no sols el context escolar formal, si no que es dota de sentit i importància en altres àmbits poc tradicionals en els quals les/us psicòlogues/us educatives/us tenen molt per dir i, sobretot, per fer, com ara la intervenció psicoeducativa respecte a grups de joventut, ONGs/cooperants, associacions de diversa índole, integració soci-educativa, educació inclusiva i atenció a la diversitat de minories ètniques, sexuals, així com l'educació a persones majors des de la Psicologia de l'Educació i, per descomptat, i no menys important, l'educació per a la salut.

Per tant, esperem que aquestes Jornades siguen un esperó per a fomentar el ventall de possibilitats professionals dels acabats de graduar en Psicologia i d'altres disciplines afins, així com el rol professional de els/as professionals de la Psicologia de l'Educació aplicades/us i, per descomptat, dels investigadors/as en aquesta disciplina. Això suposa un repte i, aquesta trobada, pot ser un bon començament.

Estem segurs que, més primerenc que tard, la Psicologia de l'Educació a Espanya serà subdividida, per raons, fonamentalment, pràctiques i professionals, en les dues divisions que, tradicionalment, l'APA, ha dividit aquesta disciplina: Psicologia de l'Educació (Divisió 15) i Psicologia Escolar (Divisió 16), en la qual la Psicologia Escolar es constitueix com la disciplina soci-sanitària per a psicòlogues/us educatives/us amb amplis coneixements teoricopràctics no sols en Psicologia de l'Educació, sinó també, en altres especialitats de la Psicologia, com ara, Psicologia de l'Adultesa i Vellesa, Psicologia Comunitària i Psicologia Clínica i de la Salut, entre altres. Només així, la professionalització del/la Psicòleg/a Educatiu/a avançarà i millorarà amb el pas dels anys a Espanya.

Finalment, cal indicar que, encara que aquest esdeveniment va especialment dirigit a totes/us les/us investigadores/és d'aquesta disciplina, com, per descomptat, a totes/us les/us professionals de la Psicologia de l'Educació, que, com a disciplina soci-sanitària, exerceixen el seu rol professional tant en l'àmbit privat com en l'àmbit de la funció pública, sent en aquest últim cas, denominades/us, sovint, com a orientadores/és educatives/us. Siga com siga, en tots dos casos, el rol professional de les/us Psicòlegs/as Educatives/us sempre estarà sota l'empara del COP (Col·legi Oficial de Psicòlegs).

I, per a acabar, aquestes Jornades també poden resultar útils a professionals i investigadors d'altres disciplines afins, com ara, Graduats en Ciències de l'Educació i Graduats en Educació Social.

Elx, Alacant, ESPANYA

Octubre de 2022

Dr. Cándido J. Inglés

Àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació.

Professor Titular d'Universitat de Psicologia de l'Educació

Responsable de Psicologia de l'Educació en la UMH.

Universitat Miguel Hernández d'Elx, ESPANYA.

NOTA DEL COMITÈ CIENTÍFIC I ORGANITZADOR

Aquestes I Jornades Internacionals sobre Psicologia de l'Educació Aplicada, han sigut finançades, íntegrament, a través de la “RESOLUCIÓ RECTORAL PER LA QUAL ES CONVOQUEN LES AJUDES A LA INVESTIGACIÓ DE LA UNIVERSITAT MIGUEL HERNÁNDEZ D'ELX 2022 (Butlletí Oficial de la UMH, 28 d'abril de 2022 RESOLUCIÓ DEL SR. RECTOR 01170/2022 Elx, 28/04/2022). Aquestes ajudes públiques són organitzades i gestionades pel Vicerectorat d'Investigació de la UMH.

Aquestes Jornades Internacionals s'alineen amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible (Nacions Unides, 2015), concretament, amb l'ODS 3 “Salut i benestar” que es planteja “garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes i tots en totes les edats”, i l'ODS 4 “Educació de qualitat”, que pretén “garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tots”.

Nacions Unides (2015). Transformar el nostre món: l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. Nacions Unides, A/RES/70/1, 25 de setembre.